SIAPAKAH MAK AKU ???

Siapa Mak untuk aku?? Emm ...
Makku is ABAHku .. kerja kuat, kerja2 sawah abah semua mak aku buat...
Mak menggalas tanggungjawab Mak dan abah dlm satu masa setelah pemergian abah kesayanganku... I’m proud of u Mak...

Siapa Mak untukku...?....???
Makku umpama DOKTOR untukku...
Kalau aku sakit...”mak! demam”...
“p ambik ayaq masak, mak do’akan”... hehe berkat do’a Makku kepada MAHA ESA,
rehat sikit dh hilang sakit kepala, hilang pening dan segalanya...
Sayang mak.....

Siapa Mak untukku..???
Mak macam ENGINEER bagiku....
Reban ayam belakang rumah sendirian Mak bina... ayam-ayam semua selasa.... siap tempat bertelur lagi, ad tangga, tempat ayam minum, mandi manda pun ad... kuat dan bijak mak aku...:D
aku ni hanya pembantu yg setia...

Siapa Mak aku??? ..mmmm....
Mak aku CIKGU aku....
Sambil menunjuk jari,  “Ni brapa?”, Tanya mak....
“tak tau”, jawabku semasa budak...
“Ni 2, ni 3, ni 4 dan ni 5”,....jelas makku dengan gembira...
“kalau RM1.50 + RM2.50, berapa?”, Tanya mak lg...
“apalah mak ni orang mana skolah lagi... nnt klao org skolah, bleyh la orang jawab...” , jawabku sedikit kasar...
Manis senyuman mak tidak lekang dari bibir....”RM4.00 la, blaja ngan mak dulu kira duit ni, nanti senang mak nak mintak p kedai ...”, pandai mak aku... xsilap aku mak aku tak sekolah, macam mana dia tau??? ...mmm

Siapa Mak aku??...
Mak aku CHEF terbaik di dunia...
Masakan Mak aku simple je, gulai ikan sepat dengan terung...
Abis satu periuk aku bedal.... hahahaha
Membe2 aku ajak mkn McD, sikit je aku makan, complaintnya itu ini.. sos la kurang, sayur la lebih ... itu la ini la.... isk isk isk...
teringat plak masakan Mak!! Laksa Mak! Mee rebus Mak... tomyam Mak.. lebih-lebih lagi time pagi, cokodoq la, nasik goreng la, macam-macam juadah dia....
penah aku complaint pasal Mak.. “ Mak ni tiap2 ari raya asyik buat nasik himpit je, masak la benda lain”,.... “ ha? Banyak songeh sangat, masak sendiri”,... “masak la mee rebus ka, laksa ka, bihun sup ka, ketupat ka.. baru la sedap...”hehe anak laki dia ni tak pandai masak...:P
last-last mak aku masak jugak nasik himpit, pastu extra ngan laksa... hehe ! Mak aku buat jugak !!! sayang Mak... tak tau kenapa, nasik himpit dia jugak aku lahap... Laksa tu memang habis la...hehe

walaupun dirinya tak secantik Zulaikha...
tidak pula semulia Khadijah...
atau secerdik Aisha’....
Namun kau tetap Makku...


untuk Abahku didunia 'sana', maafkan anakmu kerana nakal di dunia... pesananmu kadang-kala hanya singgah seketika... 
Namun, anakmu ini akan cuba sentiasa mendo’akan kesejahteraanmu, kesihatanmu, ketakwaanmu, keimananmu, luhur budimu, di dunia mahupun akhirat.... amin...


Siapakah ibu bapa untuk kamu??? DOKTOR? ENGINEER? CIKGU? PETANI? PENOREH GETAH?? walau siapa pun mereka!! tak kira dimana mereka berada...hargailah ibu bapa anda selagi mereka masih dapat menyedup udara, kerana kehilangan mereka tiada galang gantinya...

No comments: