ku hanya mampu mendengar & melihat.......

Tepat jam 5:58 a.m aku terdengar suara wanita mnangis, ku amati di tangga blok hadapan umhku.. aku lihat ada sepasang manusia sedang berada di sana. dgn mata sendiri ku melihat seorang wanita menangis dmarahi & mgkn dpkul si lelaki, tp aku hny mampu mlihat & mendengar...
manakah kejantananku...? apakah yg patut aku lakukan?

si wanita cuba melarikan diri tapi apa daya kelemahnya membuat diri dtangkap si lelaki, si lelaki terus mengangkat dgn paksa si wanita ke atas tempat yg aku xdpt lihat tp aku masih dpt dengar  rintihan & tangisan si wanita.. kdg kala ku terdengar bunyi sprti tamparan & pukulan yg memilukan.... sprti si bodoh, aku hny layan alunan rintihan & tangisan si wanita. xlama kmudian tangisan & rintihan mula pudar, aku hny dpt berdo'a  tnpa mampu buat ap2... yg peliknya manakah jiran sekitarnya, adakah hanya mampu mendengar? atau masih ad 'kerja' sendiri ? atau mgkn juga tidak mendengar krn lena di ulit mimpi indah....? hanya ALLAH yg tahu... kpd si wanita aku do'akn ALLAH slmtknlah beliau, andai sesuatu trjadi kpd bliau xmgkn ku maafi dri ini....
pkul 6.53am skali lg ku terdengar teriakan dan rintihan wanita, tp ku xpasti apkah sbb dan butirannyany... aku hnya mampu berdo'a...
kemanakah perginya kewarasan di dunia ini? knp wanita yg harus menjadi mangsa? saban hari ku terbaca di akhbar, wanita dipukul kerana cemburu si lelaki, wanita parah kerana cinta .......
mmg cinta itu buta & mampu membutakan hati stiap insan bernama manusia... kpd sang lelaki, jagalah si wanita sebaiknya, mereka bkn tempat menagih katil & bantal semata, mereka juga bkn tempat untuk kau melepaskan kaki dan tangan, sedang mereka insan yg lemah dan mudah mengalah...  fikirlah dulu kelakuanmu, jangan bertindak melulu

No comments: