BUMI

siapa tahu apa2 tentang bumi yg kita sayang ni?                     X TAU???

malu ar, jgn stay kt bumi ni lah, stay kt planet Nameck ke, xpun planet zargus, planet PluTo pon ok gk... hahahaha planet Bumi adalah planet yg ke-3 hampir dgn matahari, pelbagai hidupan melata diseluruh pelosok bumi. contoh tedekat adalah anda sendiri, tumbuhan, haiwan, bakteria, germs & bnyk lg... x terhitung !! bumi terdiri daripada 70% lautan & 30% daratan. 

di sebalik tabir kejadian penciptaan bumi ini, terdapat satu kuasa yg Maha Agung lagi Maha Bijaksana... penciptaan yang unik lagi maha lengkap ini menjadikan beribu-ribu malah jutaan manusia berlumba-lumba mengkaji dan tak terlepas juga ada yang dengan sengaja atau tidak, telah  membinasakannya...


sejauh mana pengetahuan anda tentang bumi akan mengajak diri anda mensyukuri betapa uniknya kebesaran ciptaan ILAHI yang serba lengkap ini.. 

kembali kepada fitrah kejadian penciptaan manusia yang mana sesungguhnya penciptaan jin dan manusia itu tidak lain hanyalah untuk menyembah ALLAH. bukankah kamu mengetahui, mengapa kamu masih mendustakannya..namun masih ada segelintir umat yang masih belum mahu sujud pada keagungan ALLAH.. 

Sains telah menganggarkan radius (jejari) bumi adalah 6,372.797 km,  dan  berputar 24 jam sehari pada paksinya yang mana terdapat bulan yang mengelilingi bumi dalam masa 30 hari (iaitu 1 bulan) dan bumi mengelilingi matahari pada paksi yang telah di atur cantik oleh ALLAH berputar selama 365.25 hari. jisim bumi menurut sains dianggarkan seberat 5.9742×1024 kg. Namun yang pastinya ketepatan yg maha hebat hanyalah milik ALLAH.


sama2 lah kita berfikir dan mengkaji kelebihan kejadian bumi dan isinya ini... apakah tujuan dan kesinambungan manusia dijadikan di atas muka bumi ini...


No comments: